Här har vi samlat vanliga frågor och svar om boende och om våra hyresrätter.
Felanmälan
Uppstår det brister i din lägenhet eller i gemensamma delar i fastigheten? Det kan till exempel vara droppande kranar, fel på en tvättmaskin i tvättstugan, trasig belysning i trapphus eller liknande.
Maila: fast.forv@komfast.com och skriv följande information:
Kontraktsinnehavare
Kontaktperson
Adress
Telefon dagtid
Felbeskrivning
Du kan även ringa: 0243 – 225050 knappval 2, måndag – fredag 7.00 – 16.00
Akuta fel efter kontorstid Akuta fel kan till exempel vara fel på elanläggningen i lägenheten, stopp i toalettstolen, stopp i golvbrunnen i badrum med stigande vatten eller vattenläckage. Om du bedömer felanmälan som akut ska du kontakta fastighetsjouren på 0243-225050 knappval 3.
Övrigt
Uppsägningstiden för en lägenhet är vanligtvis tre månader och räknas i hela kalendermånader. Din uppsägningstid står specificerad i ditt hyreskontrakt och övriga uppsägningstider för parkeringsavtal och garagekontrakt regleras i avtalen och kontrakten.
Du som står på hyreskontraktet säger upp ditt hyreskontrakt skriftligt eller alternativt mailar med följande information:
Kontraktsinnehavaren*
Datum för uppsägning*
Lägenhetsnummer*
Adress på bostad*
Kontaktperson*
Telefon dagtid*
E-post*
Uppsägningstiden är 3 månader om inget annat avtalats och räknas från och med närmast kommande månadsskifte. Englundsbostäder ansvarar för visning av lägenhet och Komfast ansvarar för slutbesiktningar och nyckelöverlämningar.
Uppsägningen kan skickas till:
Englundsbostäder
Blästergatan 6 B
784 35 Borlänge
Alt:
E-post: info@englundsbostader.se
Kontakta sophie@englundsbostader.se med följande information:
Kontraktsinnehavare*
Kontaktperson*
Telefon dagtid*
Adress*
Perioden för den borttappade hyresavin*
Du får på egen bekostnad måla och tapetsera om i lägenheten, förutsatt att arbetet blir fackmannamässigt utfört och att resultatet (till exempel färg och form) kan accepteras av framtida hyresgäster. Uppfyller du inte dessa krav kan du bli skyldig att återställa lägenheten.
Du får inte göra ändringar i planlösningen eller ingrepp i el- eller vattenledningar. Prata alltid med fastighetsansvarig innan du påbörjar arbetet. Det gäller särskilt om du vill sätta in persienner, lägga golv eller heltäckningsmatta, eller göra åtgärder i våtutrymmen.