Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om boende och om våra hyresrätter.

Felanmälan

Till vem felanmäler jag brister eller akuta fel?

Uppstår det brister i din lägenhet eller i gemensamma delar i fastigheten? Det kan till exempel vara droppande kranar, fel på en tvättmaskin i tvättstugan, trasig belysning i trapphus eller liknande.

Maila: fast.forv@komfast.com och skriv följande information:
Kontraktsinnehavare
Kontaktperson
Adress
Telefon dagtid
Felbeskrivning

Du kan även ringa: 0243 – 225050 knappval 2, måndag – fredag 7.00 – 16.00

 

Akuta fel efter kontorstid                                                                                                              Akuta fel kan till exempel vara fel på elanläggningen i lägenheten, stopp i toalettstolen, stopp i golvbrunnen i badrum med stigande vatten eller vattenläckage. Om du bedömer felanmälan som akut ska du kontakta fastighetsjouren på 0243-225050 knappval 3.

Övrigt

Hur lång uppsägningstid har jag?

Uppsägningstiden för en lägenhet är vanligtvis tre månader och räknas i hela kalendermånader. Din uppsägningstid står specificerad i ditt hyreskontrakt och övriga uppsägningstider för parkeringsavtal och garagekontrakt regleras i avtalen och kontrakten.

Hur säger jag upp mitt hyreskontrakt?

Du som står på hyreskontraktet säger upp ditt hyreskontrakt skriftligt eller alternativt mailar med följande information:
Kontraktsinnehavaren*
Datum för uppsägning*
Lägenhetsnummer*
Adress på bostad*
Kontaktperson*
Telefon dagtid*
E-post*

Uppsägningstiden är 3 månader om inget annat avtalats och räknas från och med närmast kommande månadsskifte. Englundsbostäder ansvarar för visning av lägenhet och Komfast ansvarar för slutbesiktningar och nyckelöverlämningar.

Uppsägningen kan skickas till:
Englundsbostäder
Blästergatan 6 B
784 35 Borlänge

Alt:
E-post: info@englundsbostader.se

 

Jag har tappat min hyresavi, hur får jag en ny?

Kontakta sophie@englundsbostader.se med följande information:

Kontraktsinnehavare*
Kontaktperson*
Telefon dagtid*
Adress*
Perioden för den borttappade hyresavin*

Jag vill hyra en lägenhet/lokal, hur går jag tillväga?
Våra bostäder eller lokaler som är lediga för tillfället hittar ni på: www.englundsbostader.se i fliken ”Sök ledigt”.
Ange i din intresseanmälan vilket objekt du är intresserad av och gärna en presentation om dig själv och maila: info@englundsbostader.se
För att hyra en bostad eller lokal av oss har vi nedan önskemål och krav att hyresgästen har:
Fast inkomst
Inga betalningsanmärkningar
Djur- & rökfri
Trivsel och trygghet
Min granne spelar hög musik, vad ska jag göra?
Om du upplever störande ljud från din granne rekommenderar vi att du själv pratar med din granne angående din upplevelse kring störningen. Skulle det inte hjälpa, kontakta din hyresvärd.
Om störning sker sent på kväll eller natt kontaktar du störningsjouren på 0243-225050 knappval 3. Du ringer in anonymt och jouren lokaliserar vart ljudet kommer ifrån, sedan utför jouren ett besök hos personen som utför störningen. Detta protokollförs och skickas till hyresvärden.
Rökning på balkong?
Röken får aldrig störa grannar. Ta en dialog med din granne om du upplever röken som störande. Skulle det inte hjälpa, kontakta din hyresvärd. Om en granne klagar på röklukt kommer en bedömning att utföras av hyresvärd. Om rök skadar en lägenhet blir man ersättningsskyldig för sanering av bostad.
Vilka generella brandskyddsregler gäller i fastigheterna?
Trapphus
Barnvagnar, rullatorer med mera får inte förvaras i trappuppgångar utan ska förvaras i cykel-/barnvagnsutrymmen eller lägenhet. Barnvagnar och barnvagnsinsatser innehåller många olika kemikalier som vid brand snabbt orsaker kraftig rökutveckling med giftiga gaser samt utgör ett hinder vid utrymning.
Gångar i källare och/eller vind utgör utrymningsväg och får därför inte blockeras eller belamras med gods. Returpapper och grovsopor såsom kartonger, möbler eller liknande får heller inte förekomma i fastighetens allmänna utrymmen utan ska lämnas till återvinning eller på, av fastighetsägaren, anvisad plats.
 
Lägenheter
Tobaksrökning får inte förekomma i lägenheten eller andra utrymmen inne i fastigheten.
Öppen eld får aldrig förekomma på balkonger eller i allmänna utrymmen.
Brandfarliga varor (exempelvis gasol och bensin) får inte förvaras i lägenheten, på balkongen eller i vinds-/källarförråd.
Brandvarnare måste och ska finnas i varje lägenhet. Lägenhetsinnehavaren ansvarar själv för kontrollen och batteribyte. Fungerar inte brandvarnaren, kontakta felanmälan.
 
Övriga utrymmen
Cyklar får endast vara uppställda i cykelställ utanför fastigheten eller i cykelrum. Cyklar kan utgöra ett hinder och försvåra en utrymning.
Dörrar till eller från allmänna utrymmen får inte lämnas öppna eller blockeras.
I garage får endast uppställning av bil ske. Ingen annan förvaring får ske på eller i anslutning till garageplatsen (däck mm). Inte heller några brandfarliga varor får förvaras där, annat än reservdunk som finns placerad i bil.
Vilka typer av förändringar får jag göra i min lägenhet?

Du får på egen bekostnad måla och tapetsera om i lägenheten, förutsatt att arbetet blir fackmannamässigt utfört och att resultatet (till exempel färg och form) kan accepteras av framtida hyresgäster. Uppfyller du inte dessa krav kan du bli skyldig att återställa lägenheten.

Du får inte göra ändringar i planlösningen eller ingrepp i el- eller vattenledningar. Prata alltid med fastighetsansvarig innan du påbörjar arbetet. Det gäller särskilt om du vill sätta in persienner, lägga golv eller heltäckningsmatta, eller göra åtgärder i våtutrymmen.